שלבי ההתפתחות :

0-3 שבועות :

תינוק יוצא מרחם אימו כשרק חלק ממערכותיו סיימו להיבנות,מערכות שלא סיימו את בנייתן  : מערכת העצבים, מערכת העיכול, ראיה וכו'…

תינוק בשבועות הראשונים רואה למרחק של כ – 30 ס"מ (מרחק בין עיניי האם לתינוק בזמן הנקה) , הוא רואה בעיקר צללים. עצמים רחוקים הינם מטושטשים, לכן עדיף לדבר אל התינוק קרוב לפניו,לצחוק עימו , להסביר לו מה קורה מסביבו.

התינוק מרים את ראשו, שוכב על הבטן,הצד והגב. יש חשיבות רבה למודעות התינוק לכל צדדיו ולכן כדאי להקפיד על השכבתו בכל המנחים.

חיוך  רפלקסיבי,לא מכוון.

 

3-8 שבועות :

בסביבות גיל חודש הילד מגלה לראשונה את ידיו ורק לאחר מכן מבין שהוא יכול להניע אותן .

גיל חודש וחצי – מתחיל חיוך מכוון .

חודשיים ומעלה – התינוק מחזיק את ראשו טוב כששוכב על הבטן.

מעקב עין תקין.

מביא 2 ידיים למרכז הגוף ומכניס אותן לפיו.

 

8 שבועות – 5 חודשים –

תינוק מגיב באופן תנועתי למה שרואה או חש, בועט בנמרצות ברגליו

לומד לתאם בין כושר הקליטה שלו לבין יכולותיו המוטוריות, קשר עין יד.

משתמש בידיו בתנועת גריפת חפצים שונים, אוחז בהם, ממשש אותם ומכניס לפה.

התהפכות ( 3 ומעלה ) – תכנון פעולה – לומד להרים גבוה את פלג גופו העליון ולהתהפך בהתחלה מהבטן אל הגב (לא תמיד ). כתוצאה מאיבוד שיוויק משקל ולאט לאט לומד את תבנית התנועה

הפרדות (בין האיברים ) בגיל זה ברורות- ידיים ורגליים .נשען על יד אחת ואוחז חפץ ביד שניה.

סבוב ציר ( 5 חוד' ומעלה )– תכנון פעולה.

סביבות גיל 4 חודשים , תינוקות מתחילים לג'ברש ולהכיר את קולם.

תינוק מתחיל להגיב לשם שלו – 5 חוד'.

ילד אמור לזהות סיטואציות שעושות לו טוב – 5 חוד'.

הצלבה – תופס את רגליו בהצלבה , יד ורגל נגדית – מעביר חפצים מיד ליד ולתוך פיו – סביבות גיל 5 חוד'.

הברות ראשונות בסביבות גיל 4-5  חוד'.

הבנה ותקשורת חברתית.

 

 5- 9 חוד'

תופס את רגליו בשתי ידיו .

סימנים ראשונים של זחילה – עולה על 6 ומתננד קדימה ואחורה עד שמרגיש מספיק בטוח לעזוב יד ורגל ולהתקדם קדימה .

זחילה גחון ( 7 חוד' ולא כל התינוקות יזחלו את זחילה זו) .

זחילת דוב ( לא תמיד ) במקביל לזחילת 6 ( 8-9 חוד' ).ראיית עומק מתחילה רק שבועיים לאחר תחילת זחילה.לעיתים נראה את התינוק קודם מתקדם ברוורס- זוהי אינה זחילה מתוכננת זה קורה מפני שהידיים חזקות יותר מהרגליים שאינן מונחות על הקרקע.

התינוק מתיישב לראשונה.(8-10 חוד' )

מתחיל לתרגל אחיזת צבת ( תחילתה של מוטוריקה עדינה ), תופס חפצים קטנים.

עמידה – לקראת גיל 9 חוד' יאחוז בדברים וינסה להתרומם ואף ללכת סביב רהיטים.

בסביבות גיל 4-7 חודשים מתחילות לצמוח שיניים, בתחילה ( לא תמיד ) שתי החותכות התחתונות.יש תינוקות שמצמיחים שיניים ראשונות רק בסביבות גיל שנה, לכל תינוק קצב משלו.

 

10 – 14  חוד'

ישיבה –  8- 10 חוד' , התינוק לומד להתיישב בעצמו.

עמידה – 9-11 חוד'- התינוק יאחז בחפץ מסוים שיעזור לו להגיע למצב של עמידה, הוא איננו יכול לעזוב את החפץ מפני שיפול.

הליכה –  11-15 חוד' – כחודש פחות או יותר אחרי שהתינוק עומד הוא מתחיל ללכת הצידה סביב חפצים.

זחילה – זוחל מעל חפצים, מטפס על ההורים, יוצא מישיבה לזחילה ולהיפך ללא בעייה.

קביעות אובייקט- כשמעלימים צעצוע מעיניי התינוק הוא ידע לחפש ולמצוא.

שפה- הגיית אותיות או מילים.

הבנת קודים חברתיים- ילד עושה הבדלה ברורה בין מי שמכיר למי שאינו מכיר.

בדיקות הוריו לבכי שלו.

ניתן לראות בשלב זה התחלה של משחק אמיתי, כשדוגמה אופיינית היא השלכה של חפצים שונים והתבוננות בתוצאות הפעולה ובתגובות הסביבה.

חוזר על הגיית קולות מסוימים על מנת למשוך תשומת לב.

אוכל – מבקש לאכול או לשתות משהו תוך הגיית מילים או שמוש בצליל.מתעקש להאכיל את עצמו לבד. בדיקת תגובת ההורים למעשים בזמן ההאכלה (סירוב לאכול, יריקת האוכל ועוד…)

לבוש- התינוק עוזר בזמן הלבשתו, יושיט רגל או יד.

 

15 – 18 חוד'

הליכה – סוחב עימו חפצים שונים בדרך, מסיע אותם ואף רץ.

אוהב לסדר ולהעיף דברים שונים מהשולחן.

מצביע על חפץ או תמונה כאשר קוראים בשמו.

מזהה שמות של אנשים מוכרים,חפצים וחלקי גוף.

שפה-  אומר מילים נוספות (חוץ מ-"מ-מה" ו-"בה-בה") מפיק צלילים ברצף – נשמע כמו משפט אמיתי.

סביר להניח שיאמר "לא" על כמעט כל דבר.

אוכל – מאכיל את עצמו בכפית.

 

 

לקביעת אבחון פרטי וסדנאות להתפתחות תינוקות

הדר בר יוסף 052-5518944

מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי.

מנחת סדנאות להתפתחות תינוקות

מפגשי אימהות תינוקות

מדריכת הכנה ללידה.